Strategie
Natuurlijk denkt iedere speler van de FOK!Sport Formule 1-manager dat hij/zij het beste team heeft samengesteld. Toch zie je vaak dat steeds dezelfde spelers de meeste punten scoren aan het einde van het seizoen. Dat is veelal te danken aan een goede strategie. Deze pagina opent het deksel van de put vol waardevolle tips voor iedere manager.

Wissel niet te veel
Stel altijd een team samen voor de lange termijn. Een goede standaard is om je team voor gemiddeld twee races te behouden. Zo verlies je zo min mogelijk budget aan transferkosten. Houd verder bij het samenstellen van je team altijd al rekening met mogelijke transfers in de toekomst. De transferkosten worden berekend over het te wisselen teamonderdeel dat je al hebt staan: dus je kunt bijvoorbeeld beter een slechte coureur inwisselen voor een middelmatige dan een middelmatige voor een hele goede! Houd er echter wel rekening mee dat je er met alleen maar middenmoters niet komt. Je zult dus ook eens de stap van slechte coureur naar hele goede coureur moeten maken (en dus de middenmoterstap overslaan!).

Kijk naar de prijzen
Als je naar de prijslijst van de coureurs en auto-onderdelen kijkt, kom je er al snel achter dat sommige waardes absurd hoog zijn en sommige juist echt een koopje inhouden. Het komt wel eens voor dat je slechts tienden van miljoenen euro's tekort komt voor het kopen van een gewenste coureur/auto. Koop dan als alternatief niet automatisch degene die net wat goedkoper is. Indien het in verhouding echt een te dure aankoop is, kun je beter een race wachten of een ander onderdeel van je team upgraden. Merk verder op dat het chassis en de motor van hetzelfde team toch van prijs kunnen verschillen. Kies dan natuurlijk nooit voor het duurste alternatief.

Coureurs vs. auto-onderdelen
Het is vaak lastig of je voor een goede coureur moet gaan of voor een goede auto. De tip hierbij is om eens goed naar de puntentelling van FOK!Sport te kijken. Iets wat opvalt, is dat tijdens een kwalificatie een enkele coureur bijna net zoveel punten krijgt als een enkele goede auto. Echter, bij een auto krijg je dus tweemaal punten voor de prijs van één; want er rijden namelijk twee auto's van hetzelfde merk in het veld! Kies daarom altijd voor een auto die bekend staat om sterke kwalificaties en voor coureurs die sterke races rijden (en weinig uitvallen!). Verder geldt ook hier de tip: liever één goede en één slechte dan twee middenmoters! Kijk maar naar de puntverdeling voor de posities 10 t/m 17; dat is maar erg magertjes, plus het risico dat middenmoters vaker uitvallen dan toppers.

Wacht tot het laatste moment
Wacht bij het samenstellen van je team altijd tot het laatste moment (de nacht van vrijdag op zaterdag, klokslag 0.00). Je kunt dan beschikken over de laatste weersverwachtingen ("is een bepaald onderdeel goed in de regen?") en eventuele afmeldingen/diskwalificatie/straffen van een coureur of auto. Laat je verder niet te veel leiden door de uitslagen van de vrijdagtrainingen of testsessies, want die vertekenen vaak een hoop met de werkelijkheid.

Stel statistieken boven je gevoel!
En dan volgt nog de meest waardevolle tip: gebruik deze site! Statistieken zeggen vaak meer dan je gevoel je ingeeft. Natuurlijk kun je niet blindelings vertrouwen op de statistieken, er zal altijd een selectie gemaakt worden waar naar gekeken wordt. Zo geven ook niet alle gegevens op deze site het meest realistische beeld weer; bijvoorbeeld als een coureur halverwege het seizoen debuteert, mist hij simpelweg een hoop punten.